نوع نگاه و سبک زندگی
یکی از آسیب های نگاه ما به زندگی،نوع نگاه مغفولانه است.به این معنا که غالب انسانها نگاه شان به زندگی شان نگاه کسی است که مغفول واقع شده و در تعامل با مبدا هستی نیست.
در قرآن کریم از ابتدا تا انتها وقتی به حکایات و داستان های قرآن نگاه می کنیم،می بینیم که تمام داستان ها مربوط به تعامل خدای متعال با اقوام مختلف و یا اشخاص می باشد.
برای مثال خداوند در داستان قوم بنی اسرئیل قدم به قدم اعمال آنها را بیان می کند و در ادامه می فرماید که او در قبال عمل آنها چه عکس العملی نشان داده است.
-عسی ربّکم أن یرحمکم و إن عدتم عدنا ...
امید است که خداوند شمارا مشمول رحمت قرار بدهد،و اگر بازگردید ما نیز باز می گردیم ...
-یا اینکه در سوره کهف داستان دو انسان باغدار که یکی بی تقوا و دیگری متقی است را بیان می کند و... عکس العمل خدا در برابر عمل آن دو و خشکیده شدن باغ بی تقوا را بیان می کند.آن دو نفر حتی اسمی هم در قرآن از آنها برده نشده و شاید دو انسان کاملا معمولی بوده اند.
-در قرآن آمده که خداوند به مادر حضرت موسی وحی کرده که برخی مفسرین این وحی را مرتبه ای از الهام قلبی و به تعبیر خودمانی به دل انداختن می دانند.
و همین طور بسیاری از داستان های مربوط به اقوام و اشخاص...
بنابراین باید این باور را داشت که اگر قرار بود در آینده قرآنی نازل شود،احتمالا سوره یا سوره هایی از آن به تبیین تعامل خداوند با قوم ما و یا شاید آیاتی از آن به اتفاقات بین شخص ما و خدا اختصاص می یافت.
-در داستان همراهی حضرت خضر و موسی که حضرت حضر سه کار (سوراخ کردن کشتی،کشتن فرزند،ترمیم دیوار) را انجام می دهد،
-آیا آن انسانهایی که خضر(ع) کشتی آنها را سوراخ کرده بود برای اینکه پادشاه کشتی آنها را غصب نکند،یا آن زن و مردی که خضر نبی فرزند آنها را کشت تا آنها را به گمراهی و تباهی نکشد و یا کسانی که خضر دیوار آنها را برای محفوظ ماندن گنجشان ترمیم کرد،در آینده فهمیدند که این اتفاقات الطافی از خدا بوده که به واسطه پیامبر او شامل حال آنها شده یا اینکه مثل ما انسانها دچار روزمرّگی بودند و حتی صاحبان کشتی خضر را توبیخ کرده و آن پدر و مادر او را نفرین کرده اند و...
نتیجه اینکه : نکته ای که در سبک زندگی هم موثر است،نوع نگاه ما به زندگی است که باید باور کنیم که به قول امام عالم محضر خداست و ما مورد مشاهده هستیم و برای هر عملمان از سوی خدا عکس العملی وجود دارد که آن را لمس خواهیم کرد در حالی که نمی دانیم ....
أفحسبتم أنّما خلقنا کم عبثاً و أنکم إلینا لا ترجعون ...